Om mina medryttar hästar ! del 2

Jasmine

våren 2008 fick jag nya grannar hemma hos pappa. Min pappa kör ju rally och folkrace så grannen som flyttade in kände pappa. Han som pappa kände hade en sambo som hade häst Trolle !


 Trolle är en Nodsvensk.

Trolle hade en sälskaps kompis som hete Blåbär. Och under sommaren satte jag och grannen upp stängsel på min våran gård hemma hos pappa. vi har två ängar inte dom största men. Så blåbär och Trolle gick hemma hos mej några gånger i veckan några timmar. Bild på dom lägger jag ut senare
här är han hemma hos mej :) som ni ser i bakrunden pappas bilar -.-

Men Sommaren 2009 flyttade Blåbär och Jasmine flyttade in !
Hon som ägde Jasmine hade pratat med grannen om att hon beövde hjälp med Jasmine eller Jasse som hon faktiskt kallades. Då sa grannen att jag var intresserad av hästar sen kom hon över och bad mej följa med hem till henne och kolla på Jasse. Första gången jag såg henne blev jag kär ! hon var så liten och smidig!!


första gången jag såg henne<3

Jasmine var hela 25 år när jag började rida henne... Men redan första gången jag såg henne såg jag hur pigg hon var för sin ålder. Och när jag red henne skulle hon kunna vara hälften så gammal ! Ofta när man skulle trava blev det galopp och när man ska skritta vill hon ofta trava osv. Hon var inte sån som blev rädd för saker. 
Två gånger har jag varit med om att hon vägrar  gå och börja små stegrat.

En gång var när vi möte en traktor som lät otroligt högt. Hon bruka inte bli rädd för traktorer men då blev hon.
Jag tog in henne på sidan av vägen till vänster där var det inte nått dike så det var en plät som man kunde så på några meter ifrån vägen. Men precis när trakton började åka igen så fick hon panik  och stegra och sprang ut på vägen  igen. Jag blev livrädd ! Men jag fick kontrol på henne igen och så tog jag in henne i skogen vi fick dock hoppa över diket men det gick bra ! (det var inte ett så stort dicke precis där)

Andra gången var när jag skrittade henne på långa tyglar på väg hem igen. Det går en liten väg där som det är skog på båda sidorna. Vi skrittade lungt för en gångs skull. sen helt plötsligt stannar Jasmine till och kollar in i skogen. Först brydde jag mej inte. För jag menar hästar kan ju se små spöken ibland.
Men sen började hon trampa rundt och började frusta mot skogen. typ som om hon ville skrämma iväg nått. Det var inte fören ¨då jag kollade in i skogen och precis då röde det sej där inne. Jag vet fortfarande inte vad det var men det kan ha varit en varg... Men iallafal. Jasmine vänder snabbt om sej och skenar iväg ! Men efter bara några meter får jag stopp på henne... jag kollade bak men jag såg inte nått... Det kan ha varit en varg eller så var det typ en hare XD Jag vet inte. Nått gråaktigt var det iallafal.

Men förutom dom gångerna så har hon bara varit lugn.
Jag har aldrig ramlat av henne !
Jasmine var en whels blandning mellan sekt B och C. Men Hon var den C-ponny. exakta manhöjden kommer jag inte ihåg..


resten tänkte jag faktiskt visa med bilder


fösta gången jag red på henne

jasmine och trolle hemma hos mej






här var jag och ingrid ute och gick med Jasse










har svårt för att kolla på den här bilden med tanke på att det var den sista gången jag såg henne <3 :(

Den 22 september 2010
Bröt Jasmine ett ben och var tvungen att avlivas direkt.

Vila I Frid <3














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0